donderdag 25 augustus 2011

Over authenticiteit

Het uiterlijke gedrag is het enige wat telt...
Authenticiteit voor mij is vanuit eigenheid je hart volgen waardoor je automatisch eerlijkheid, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid uitstraalt. Congruent handelen vanuit je innerlijke gevoel, zichtbaar in acties en verbindingen. Uniek voor ieder op zichzelf. Werkzaam wanneer je in staat bent om stap voor stap je innerlijke negatieve emoties op te sporen en deze aan te durven gaan.

Dit is enkel meetbaar aan het gevoel wat JIJ op dit moment hebt en vervolgens zichtbaar in de acties die JIJ daarop uitoefent. Wat eigenheid belemmert is het denken in negatieve termen, vastgeroeste overtuigingen welke je niet verder meer helpen.
Afgelopen week heb ik een coachgesprek met een werkende moeder welke zich belemmerd voelt door haar lichte lichamelijke beperkingen. Zij komt bij mij met o.a. de wens om van baan te veranderen,..Werken aan haar innerlijke onrust heeft op dit moment haar prioriteit.

Als coach reflecteer ik, als mens herken ik de lichamelijke beperkingen en de innerlijke onrust. Mijn proces welke tijd heeft gekost en innerlijke rust heeft opgeleverd.
Gedurende ons traject wordt zij onverwachts uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ze gooit het roer om. Ze besluit zichzelf niet mooier voor te doen dan ze is. Ze besluit zichzelf niet druk meer te maken over hoe ze over komt. Zij focust zich op haar authenticiteit, haar eigenheid, haar kwaliteiten en haar mogelijkheden. Hierdoor gaat zij ontspannen en eerlijk haar sollicitatiegesprek in, ongeacht het resultaat. Afgelopen week settelt zij zich zo trots als een pauw in mijn stoel. Ze heeft nog nooit zo’n fijn sollicitatiegesprek gehad.

Dit vind ik authentiek, eigen. Jezelf accepteren zoals je bent.
Hoezo, het uiterlijke gedrag is het enige wat telt?
Vanuit een goed gevoel in jezelf kom jij automatisch tot gedrag wat bij jou past!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten