zondag 15 januari 2012

Wenselijke en Menselijke behoeftes...

#WOT Write On Thursday. Dat is waar #WOT voor staat. Een initiatief van Karin Ramaker. Iedere donderdag presenteert zij een woord waarmee ik – net als vele andere bloggers – aan de slag ga voor een blog. De volgende #WOT's ga je kunnen lezen onder http://liefdelefenleven.wordpress.com/ - welkom
definitie
Verlangens (behoeftes), wensen (kleine stappen) en dromen (grotere doelen) zijn belangrijk om bij jezelf te leren komen en om jezelf te leren aanvaarden. Ze zijn belangrijk om kleine stappen te maken waardoor je verschil kan maken, voor jezelf. In mijn coaching gesprekken maak ik regelmatig gebruik van de wens vraag.

onrust
Een verlangen herken je simpelweg aan een onrustgevoel. Neem het voorbeeld van iemand die aandachtig in een zaal aan het luisteren is ongeacht waar het over gaat,..wanneer je blaas begint te drukken en de aandacht vraagt, zal het natuurlijke verlangen om een toiletpot te vinden iets groter zijn dan het blijven zitten in deze zaal...

persoonlijk
Mijn eigen verlangen ontstond een aantal jaar geleden wanneer ik met pijn gekluisterd op de bank lag te rusten. ’s Middags haalde ik mijn kinderen op, welke ik eigenlijk niet tillen kon. Vervolgens rustte ik in de middag zodat ik ’s avonds het eten kon koken. Geluiden kon ik niet verdragen, laat staan het getetter van andere kinderen welke met mijn dochters wilde spelen. (ons huis was voorheen altijd een open huis en voor velen toegankelijk)

Ik was op dat moment al een tijdje niet in staat om de boodschappen te doen en ervoer dit achteraf gezien als een frustrerende periode. Bijzonder eigenwijs  dat wel, deed ik het toch met de nodige consequenties. (en dat is niet nieuw #halleluja)

Dat bedoel ik dan ook met “nieuw is vaag” lees vorige #wot. Gevoelens en patronen herhalen zich, het is als de cirkel van het leven. Een thema wat bij jou past kom je elke keer weer tegen, het is aan jouw hoe je met het verlangen omgaat en hoe het zijn vorm mag krijgen.

Wanneer ik terugkijk was mijn verlangen om in beweging te zijn groter dan verzuren. Uiteraard een beetje lastig na een auto-ongeval, maar niet onoverkomelijk. Mijn onrust stoelde voornamelijk op het willen ontwikkelen, leren en ontdekken. Een sterke wil..
Samen met een vriendin ben ik toen, met mijn nekkraag verstopt in mijn tas, begonnen aan deze reis…

Vandaag de dag voel ik mij over het algemeen fit en energiek. Ik kan wandelen en fietsen en ik begeleid mensen naar een leven met lef en plezier. In groepen, individueel. Daarnaast zet ik af en toe mijn humor in om weeskinderen te helpen en om te genieten van het plezier met anderen mensen.

Wat betreft mijn moederschap..ik knuffel, ik maak ruzie en ze groeien op, gewoon, normaal. Dit had ik een aantal jaar geleden niet eens durven dromen en ik ben hier bijzonder trots op.
Het is de kunst van balanceren tussen uitersten..en dat lukt me aardig.

Een kleine stap, een groot verschil.

Marjolein is coach/counselor en lachsessiebegeleider en begeleidt mensen naar een leven met lef en plezier http://www.cc-update.eu/

2 opmerkingen:

  1. Terwijl ik met mijn hond ons avondwandeling loop, blijven je woorden in mijn gedachten aanwezig. Levensvreugde is het overheersende wat me bijblijft. Ik geniet van het knisperende gras onder zijn hondenpootjes, de frisse lucht van de vrieskou en realiseer me dat dit eenvoudige, dagelijkse wandelingetje verre van vanzelfsprekend is.

    BeantwoordenVerwijderen